Przejd┼║ do tre┼Ťci
  • a
  • a +
  • a ++

modelarium 1

Archiwum

Archiwum

 

Schody. Tętnice gmachu głównego

Wn─Ötrze budynku g┼é├│wnego Akademii G├│rniczo-Hutniczej okraszone jest zdobieniami. Pierwsz─ů dekoracj─ů jest przestrze┼ä przedsionka, kt├│rego wertykalny ci─ůg domkni─Öty jest kolebkowym ┼Ťwietlikiem. Arkadowe kru┼╝ganki okalaj─ůce westybul przywo┼éuj─ů na my┼Ťl klasztorne wirydarze, rzymskie atrium. Miejsca, gdzie przyjmowano go┼Ťci, interesant├│w, ale tak┼╝e umo┼╝liwiaj─ůce swobodne przechadzki, wymian─Ö my┼Ťli, by dyskusja nie ko┼äczy┼éa si─Ö w sali wyk┼éadowej, a mog┼éa by─ç kontynuowana w otwartej przestrzeni akademickich korytarzy.
Jednak najbardziej okaza┼ée s─ů schody. Dwubiegowe, wygodne, majestatyczne. Wychodz─ů ze ┼Ťciany jak t─Ötnice w samym sercu budynku, ujawniaj─ů obecno┼Ť─ç wy┼╝szych kondygnacji, wi─ů┼╝─ů przestronny hol z pi─Ötrami i prowadz─ů do reprezentacyjnych miejsc Uczelni: Rektoratu, auli. To miejsce, kt├│re opr├│cz oczywistej funkcji u┼╝ytkowej ma te┼╝ znaczenie metaforyczne. W kontek┼Ťcie kulturowym schody symbolizuj─ů drog─Ö rozwoju, pokonywanie trudno┼Ťci. S┼éowo stopie┼ä generuje mnogie skojarzenia: ze stopniem w hierarchii naukowej, rang─ů, ocen─ů, jako┼Ťci─ů, etapem, poziomem. Wszystkie te znaczenia ┼éatwo mo┼╝na odnie┼Ť─ç do nauki. Nie bez znaczenia wydaje si─Ö fakt, ┼╝e architekci umie┼Ťcili ci─ůg komunikacyjny w osi centralnej gmachu. 
W dokumentacji fotograficznej ┼╝ycia Akademii schody cz─Östo pojawiaj─ů si─Ö w roli g┼é├│wnej. To ┼Ťwiadkowie bogatej historii, tradycji, wydarze┼ä kulturalnych, wa┼╝nych spotka┼ä i po┼╝egna┼ä. Po nich przetacza si─Ö ┼╝ycie. To doskona┼éa ilustracja drogi jak─ů pod─ů┼╝a┼éa i kt├│r─ů wci─ů┼╝ zmierza Uczelnia.

Od 5 pa┼║dziernika ekspozycj─Ö b─Ödzie mo┼╝na ogl─ůda─ç w Muzeum AGH w C2 w dni powszednie w godzinach: od 8.00 ÔÇô 15.00

 

 

Nie tylko Chi┼äczyk ÔÇô nowoczesne gry planszowe

Wystawa ÔÇ×Nie tylko Chi┼äczyk ÔÇô nowoczesne gry planszoweÔÇŁ ma za zadanie przybli┼╝y─ç Pa┼ästwu niezwykle bogaty i rozbudowany temat gier planszowych. Plansz├│wki to nie tylko spos├│b na niefrasobliwe zabicie czasu. Rozwijaj─ů pami─Ö─ç, my┼Ťlenie koncepcyjne, logiczne, ucz─ů planowania strategicznego. Wszystkie te umiej─Ötno┼Ťci zakorzeniaj─ů si─Ö w m┼éodym graczu przez pozytywne wzmocnienie, wynikaj─ůce z przyjemno┼Ťci gry.

Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas zako┼äczy┼éa przygod─Ö z plansz├│wkami na etapie 'Chi┼äczyka', niekt├│rzy poszerzyli repertuar o 'Monopol' i 'Scrabble'. Tymczasem rynek nowoczesnych gier planszowych oferuje nieprzebrane zasoby styl├│w, temat├│w i rozwi─ůza┼ä technicznych. Niekt├│re z nich sprawiaj─ů, ┼╝e gry, potocznie zwane plansz├│wkami, de facto z tradycyjn─ů plansz─ů maj─ů nie wiele wsp├│lnego.
To, co jednak zawsze b─Ödzie towarzyszy┼éo tego typu rozrywce, to zaspokajanie spo┼éecznych potrzeb graczy. W┼éa┼Ťnie potrzeba kontaktu z realnymi przeciwnikami, nawi─ůzania relacji, zacie┼Ťniania wi─Özi, odrywa ludzi sprzed samotnych monitor├│w i doprowadza do renesansu gier planszowych ÔÇô w minionym stuleciu nie bez powodu nazywanych towarzyskimi.

Z przyjemno┼Ťci─ů zapraszamy Pa┼ästwa do naszego ┼Ťwiata. Rozejrzyjcie si─Ö, zobaczcie jakie oferuje mo┼╝liwo┼Ťci. Nieistotne, czy zainteresuj─ů Was gry historyczne, fantastyczne, logiczne, ekonomiczne czy familijne ÔÇô miejsca zawsze jest do┼Ť─ç dla wszystkich. Zapraszamy!


Kurator wystawy: Przemysław Dmytruszyński.

 

Yan Zoritchak

Egzoplanety

Yan Zoritchak urodzi┼é si─Ö w 1944 roku z Zdziarze (niedaleko Jaworzyny Tatrza┼äskiej) na S┼éowacji. W latach 1959-1963 uczy┼é si─Ö w Szkole Rzemios┼éa i Przemys┼éu Szklarskiego w ┼╗elaznym Brodzie. Studiowa┼é w Wy┼╝szej Szkole Sztuki U┼╝ytkowej w Pradze w pracowni profesora V├íclava Pl├ítka. Dyplom zdoby┼é w 1969 roku w pracowni profesora Stanislava Libensk├ęho. Od roku 1970 mieszka i pracuje w Talloire we Francji. 
Bra┼é udzia┼é w wielu wa┼╝nych wystawach sztuki wsp├│┼éczesnej i szk┼éa artystycznego na ca┼éym ┼Ťwiecie, w blisko stu wystawach indywidualnych. Jest cz┼éonkiem Fundacji Mi─Ödzynarodowego Centrum Bada┼ä nad Szk┼éem i Sztukami Plastycznymi przy Akademii Sztuk Pi─Öknych w Aix ÔÇôen- Provence. 
Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych wystawach, m. in. w : Monachium 1972; Luzernie 1980; Valencji 1983, Sapporo 1985; Kanazawie 1990. Został odznaczony Państwowym Orderem Sztuki i Literatury przyznawanym przez Ministra Kultury Republiki Francuskiej.
Jego rze┼║by w szkle znajduj─ů si─Ö w zbiorach prywatnych i muzealnych na ca┼éym ┼Ťwiecie, m in. w Australii, Belgi, Czechach, Chinach, Danii, Francji, Japonii, Niemczech, Polsce, S┼éowacji, Szwajcarii, Ukrainie, USA i W─Ögrzech. 
Tw├│rczo┼Ť─ç Zoritchaka wyros┼éa na solidnym fundamencie nauki rze┼║by w br─ůzie, drewnie i kamieniu, a tworzenie monet i drobnych medali zaowocowa┼éo sk┼éonno┼Ťci─ů do dbania o detal. Zaraz po studiach, prace zlecone przy renowacji witra┼╝y sk┼éoni┼éy go do zaj─Öcia si─Ö szk┼éem artystycznym. Poci─ůga┼éa go nietypowo┼Ť─ç tego materia┼éu i trudno┼Ť─ç obr├│bki. Cho─ç szk┼éo artystyczne w ├│wczesnej Czechos┼éowacji sta┼éo na wysokim poziomie i by┼éo doceniane na ca┼éym ┼Ťwiecie, dla m┼éodego adepta sztuki nie stanowi┼éo przeszkody w znalezieniu w┼éasnej oryginalnej formy wyrazu. Silny charakter pozwoli┼é Zoritchakowi odnale┼║─ç w nast─Öpnych latach satysfakcj─Ö w pracy nad tym tworzywem, poniewa┼╝ mia┼é zawsze jasne i pe┼éne konkret├│w pomys┼éy, kt├│re ┼éatwiej by┼éo urzeczywistni─ç w kruchej i delikatnej materii szk┼éa, stale nieoczywistej i wymagaj─ůcej za ka┼╝dym razem wielu artystycznych pr├│b ÔÇô bycia w dialogu. 
Dialog, o kt├│rym m├│wi Zoritchak ma jeszcze inny wymiar. Z wiary w ukryt─ů w gwiazdach egzystencjaln─ů tajemnic─Ö, przyj─ů┼é si─Ö w istocie ludzkiej kulturowy zwyczaj wysy┼éania w gwie┼║dzist─ů niesko┼äczono┼Ť─ç osobistych ┼╝ycze┼ä. Miliony wypowiedzianych w ten spos├│b s┼é├│w stanowi─ů najprostsz─ů form─Ö dialogu z nieznanym nam kosmosem. W┼éa┼Ťnie z tego pierwotnego, dzieci─Öcego instynktu narodzi┼éa si─Ö artystyczna fascynacja Jana Zoritchaka. Z tych samych egzystencjalnych pyta┼ä o natur─Ö cz┼éowieka we wszech┼Ťwiecie przez lata powsta┼éy serie rze┼║b zatytu┼éowane: Przestrzenie, Sygna┼éy kosmiczne, Pos┼éa┼äcy cz─Östo o poetycko brzmi─ůcych, pojedynczych nazwach: Niebia┼äski ogr├│d, Tajemnica ┼╝ycia, Pos┼éaniec przestrzeni, Niebia┼äski kwiat.
Baza sta┼éych pozaartystycznych zainteresowa┼ä Zorichaka niezmiennych od czterdziestu lat zwi─ůzanych z kosmosem i fascynacj─ů niebosk┼éonem przynios┼éa w ostatniej dekadzie jeszcze jeden cykl prac zatytu┼éowany: Egzoplanety. Projekt ten odnosi si─Ö do tera┼║niejszo┼Ťci, do aktualnych bada┼ä i odkry─ç w dziedzinie astronomii. To wariacje na temat ┼╝ycia, kolor├│w i form niepoznanych planet. Artysta tworzy swoje kompozycje w r├│┼╝nych uj─Öciach - horyzontalnych i wertykalnych- zamkni─Ötych w wielop┼éaszczyznowych bry┼éach szk┼éa. Niepoznane naukowo, dra┼╝ni─ů artystyczn─ů wyobra┼║ni─Ö, staj─ů si─Ö zaproszeniem do pozafizycznych podr├│┼╝y, dzia┼éaj─ůcych tak┼╝e na inne zmys┼éy. Z wizjami kosmosu ┼é─ůcz─ů si─Ö d┼║wi─Öki, rytmy, kt├│re sobie wyobra┼╝amy. Cykl Egzoplanety jest w wizji artysty osobistym opisem nieznanych mu zjawisk, zanalizowanym i przet┼éumaczonym na j─Özyk sztuki w formie nadal, jak w poprzednich seriach, bardziej poetyckiej ni┼╝ naukowej. Wizja Zoritchaka pozbawiona jest przypadku, a dzie┼éa urzekaj─ů swoim rozmiarem i tajemnic─ů. Pierwiastek naukowy zawiera si─Ö w ograniczonej dla dzie┼é perspektywie kilku rzeczywistych obraz├│w uchwyconych przez teleskop HubbleÔÇÖa.
Na obecnej wystawie w Muzeum AGH prezentowanych jest 40 rze┼║b z tego cyklu pochodz─ůcych z prywatnych zbior├│w artysty. Uzupe┼énia je blisko 20 autorskich kompozycji fotograficznych, b─Öd─ůcych artystycznymi collagami wyimaginowanego niebosk┼éonu, odkrytych i nieznanych Egzoplanet.


Łukasz Biały

Dnia 25 listopada 2014 r. odby┼é si─Ö wernisa┼╝ wystawy organizowanej przez Muzeum Akademii G├│rniczo-Hutniczej i Muzeum Podkarpackie w Kro┼Ťnie "Najnowsze wzornictwo podkarpackich hut szk┼éa ÔÇô forma 2014". To pokaz wyj─ůtkowej kolekcji szk┼éa wsp├│┼éczesnego, kt├│re powsta┼éo w wyniku pasji tw├│rczej wielu wybitnych artyst├│w, projektant├│w i hutnik├│w. Prezentujemy szk┼éo r─Öcznie formowane i zdobione, pochodz─ůce z Huty Szk┼éa Artystycznego Sabina w Rymanowie, szk┼éa dekoracyjno- u┼╝ytkowe i dekoracyjno-techniczne z Kro┼Ťnie┼äskich Hut Szk┼éa ÔÇ×KROSNOÔÇŁ S.A. i dw├│ch kro┼Ťnie┼äskich firm ÔÇô Villa Glass Studio oraz Investland. Ekspozycja b─Ödzie czynna do 20 marca 2015 r. Towarzyszy─ç jej b─Öd─ů warsztaty dla dzieci organizowane przez pracownik├│w Muzeum AGH w ramach projektu AGH Junior. Terminy warsztat├│w dost─Öpne b─Öd─ů w zak┼éadce projektu i na stronie internetowej Muzeum.